lørdag 11. juni 2011

Årets etegilde!

Herregud så fort tida går! Vært på jobb i over to uker allerede and I'm still alive!!
(eehhh lenge siden jeg skrev dette... nå har jeg bare to uker igjen på jobb! Av totalt ni... kan vel bare skrive under på at tida flyr og at det har vært en travel vår)
Det var faktisk ikke så ille. Jeg har jo så greie kollegaer, og det har faktisk skjedd en framgang på flere områder på jobb! Vidunderlig å se at verden går fremover selv om ikke jeg er tilstede...

Men jeg har mindre fritid da. Og det går utover blandt annet blogging.(nei, sier du det..!) Og alle andre prosjekter.
Vi er nettopp ferdig med et giga-prosjekt, men der var det min kjære som sto for regien. Han fyller år, og arrangerte i den anledning et matgilde uten sidestykke for sine venner! Vi endte vel opp med intet mindre enn 9 retter!


Tunfisk- og laksetartar + grønnskjell
Andebryst, men ikke fra Etegildet. Dette er fra en middag i januar. Ble lagt opp litt anderledes under etegildet, og uten poteter.

Jeg er vel ikke akkurat noen matblogger, men dere får vel et lite inntrykk
Vi ønsket gjestene velkommen med jordbær og musserende.
1)Deretter ble det servert champagne med østers og rognkanapeer.
2)Første rett til bords var noen av havets delikatesser servert rått på is: laks, tunfisk, kamskjell og kongekrabbe.
3)Andre forrett var laks- og tunfisktartar, sammen med grillet grønnskjell.
4)Så var det tid for bittelitt kjøtt: carpaccio av oksekjøtt med melon og ruccola.
Vi startet med mye rå mat, så dette var ikke noe for pyser... Det kan vel også forklare at det gikk vesentlig mye mer vin på begynnelsen av måltidet enn mot slutten...
5)Første hovedrett var biff Wellington med syltet rødløk, sopp og julienne-grønnsaker.
6)Så en liten forfriskende venterett: bringebærgranite.
7)Klokken begynte vel å nærme seg midnatt når rødvinsmarinert andebryst entret gildet, i selskap med rødbeter-pure og stekt brokkoli med sesamfrø.
8)Tid for litt forfrisking igjen, i form av kald rabarbrasuppe, før
9)et utvalg av oster fra Den lille franske ostebutikken rundet av måltidet.
Deretter kaffe så klart.
Til rettene ble det servert de deiligste viner, som det på forhånd var gjort research på at harmonertet til maten. Ny rett, ny vin som seg hør og bør.
"Det var da voldsomt jålete" tenker du kanskje. Ja, men det var også drit deilig!!
Ikke noe man gjør hver dag! Fyttirakkern, ganske krevende, men min kjære koste seg glugg ihjel under prosessen.
Han er rar han. Og verdens snilleste og mest sjenerøse menneske på denne jord! Gratulerer med dagen til han!
Han har bursdag nå på torsdag (dvs. 12.mai) Gaven er klar,(og den skal jeg snart blogge om!! For nå har vi brukt den!!) men skulle liksom fått forberedt litt i den forbindelse, og det sliter jeg med å finne tid til nå... Hmmmm. Må få jaget han ut av huset...

Apropos bursdag og sjenerøsitet: sitter og skriver på min nye flotte Ipad2 som jeg fikk av kjæresten til MIN bursdag. Veldig flott. Visste vel egentlig ikke at jeg ønsket meg en slik en engang, men det har jeg nå skjønt at jeg gjorde :) Den er jo så FIN! Sitter og leker med den hele tiden. Og den er overraskende god å skrive på. (men ikke så god å blogge på har jeg funnet ut)
Og nå har jo til og med jeg begynt å leke med Angry birds!
Og siden jeg sitter og skriver på denne, så får jeg ikke lastet opp bilder fra festen. Må gjøre det senere.. For vi husket å ta bilde av de første rettene...men så glapp det visst litt.
Jeg hadde rolle som slave den kvelden, samtidig som det var første gang på lang, lang tid, at jeg drakk over en flaske vin! Men det gikk overraskende bra. Var til og med i form til å gå i barnebursdag dagen etter!
Barna var selvsagt borte, Hjalmar var hos mormor og Tiril hos farfar. Hjalmar er ikke akkurat dritflink til å ta flaske enda, så mamma hadde slitt litt, men det gikk jo bra! Sporty av mamma!
Min sambo har jo pappaperm nå (typisk at det blir dritfint ute når han skal få lov til å være hjemme hele dagen da!) så han MÅ jo ta flaske mens jeg er på jobb. Det går vel greit, men Hjalmar blir alltid veldig glad for å se meg/puppen. Og puppen blir glad for å se Hjalmar, hvis dere tåler at jeg skriver det...
(Avslutter innlegget her, og begynner på et nytt et. Ligger litt bakpå og har mye å skrive om! Så følg med!!) 
:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Torpet, sesong 7, episode 1

 Okey, denne "sesong ditt, episode datt"-ideen min funker dårlig. Ble ikke noe skriblerier i forrige sesong, så vi hopper elegant ...