mandag 7. august 2023

Torpet, sesong 7, episode 1

 Okey, denne "sesong ditt, episode datt"-ideen min funker dårlig. Ble ikke noe skriblerier i forrige sesong, så vi hopper elegant fra sesong 5 til 7 😎 Ingen krise det, men hadde vært kult om jeg skrev litt oftere da. Men har jo analog hyttebok også, får være grenser for hvor mye man skal dokumentere! Men jeg liker det da! Og nå har vi jo vært på torpet i hele juli og gjort masse! Så det må jo dokumenteres. 

Det er jo faktisk en av de store gledene med dette torpet, at vi går tilbake og ser bilder og sier til hverandre: "Åh husker du når vi var helt nedpå jordgulvet og musene løp rundt oss når vi sov?" eller "Husker du når vannet var brunt og vi hadde Bæsj & Carry på låven?", eller "Jommen hadde vi flaks at det ikke regnet den sommeren vi tok ned taket og hele huset sto og svaia!"

Ja, nå begynner det å bli litt mer ordentlig hos oss. Jeg tror mange besøkende har holdt meningen sin om hyttestandaren for seg selv, når vi stolt har vist dem rundt på torpet for å skryte av våre siste gjøremål... Man må liksom bo seg inn og vi mennesker er jo slik skrudd sammen at vi venner oss raskt til det meste. Jeg syns også det er litt stusselig å åpne torpet for sesongen. Man må bo seg litt inn, så kommer go-følelsen snikende etter hvert :) 

Men nå kan vi altså begynne å si at det faktisk er litt alright standard. Vi har et fint bad, vi har rent vann (vi har sendt vannprøver til lab, venter på svar. Så håper det er så rent som det ser ut som...) Vi har to fine soverom og vi har en fin gang og et "teknisk rom" med pumpe og varmtvannsbereder. Jeg har tilogmed lagt tapet i taket i gangen! Ble fint det! Men det var helt helvete. Tips: Hold dere unna papirtapet, og ihvertfall om du har det artige innfallet om å tapetsere taket. 

Men jeg måtte bare kjøpe noe tapet. Her kommer snikreklame: På Karl Hedin i Torsby er det SÅ mange nydelige tapeter!! Jeg blir gææren! Jeg MÅTTE kjøpe noe, men har jo så mange tømmervegger, og tapet funker dårlig på det.... Så da ble det taket da! Kjempelurt. 

Taktapet i gangen! Ser bra ut.

Glemte å si at vi har jo også fått oss en trapp opp til annen etage! 

Her ses trapp, og også at vi har fjernet etasjeskillet,
noe jeg nevner litt senere.


 
Ganske fjongt. Så i mer eller mindre hele juli har vi banna og sverta og vært gjennom helvete mens vi har lagt ferdig himling. Også fant vi ut at vi måtte ha luft mellom isolasjonen og taket, så vi kjøpte en million asfaltplater som vi la oppunder taket. Og de måtte lektes fast. Og når alt er skjevt og det er lavt under taket og det er varmt og det støver fra isolasjon og asfaltplater som knekkes opp, og saging av lekter og you name it! så blir lunta bittelitt kort og det er varmt, men gudskjelov var ikke juli så veldig varm, så vi overlevde. Og hva gjorde barna? Aner ikke.

Vi "koser" oss med himlingen


Tittei! Begynner å åpne etasjeskillet!

Barna leker med saga. Neida, de jobber.
Superflinke er de!

Hjalmar og jeg legger himling

Men ja, vi har endelig blitt ferdig med det f...ings taket! Bare litt lister igjen. Og det har ført til at den store materialhaugen som har tatt opp halve stua (som forøvrig ble bært (det heter kanskje båret? Hørtes så jålete ut bare...) ut på tunet av Jarle) er borte! Vi har fått brukt masse materialer, men har fortsatt en del gulvplank som vi har vært smarte nok til å flytte til skjulet (hvorfor gjorde vi ikke det før?). 

Sånn blir man når man har lagt himling i x antall dager

Og godt er det at det ikke ligger ute nå, for nå er det meldt det verste regnværet på 25 år. Typ 100 mm på et døgn. Bra vi bor litt oppe i høyden. Bra vi har felt et par store trær også. For om et tre faller over hytta.... da klikker det for meg!

Vi har sett en del elg! Både på vei til torpet, og utenfor torpet på hogstfeltet. Og vi har endelig fått ut fingeren og besøkt litt naboer. Vi ser ingen naboer fra der vi bor, men det er noen torp noen hundre meter unna. Veldig koselig å bli kjent, og høre litt mer om historien til vårt torp. Jeg lurer veldig på hvor gammelt det er. Jeg tror det er fra 1600-tallet jeg! Så noen gamle kart fra området fra den tiden, og det sto noen bygninger i vårt område da! Men det er ihvertfall fra 1800-tallet. Ikke at det er om å gjøre at det skal være så gammelt som mulig, men det er litt gøy å kjenne historien. Skal grave litt mer i dette siden. 

Elg utenfor vinduet!

Hjalmar og jeg tok oss en tur for å finne blåbær, og jaggu fant vi så det monnet!! hadde ikke med noe å ha det i, for det var bare tett i tett, men det gjalt også for myggen, så litt plagsomt var det jo.

Hvem skulle tru at dette var vassekte by-barn?!

Naboene våre fortalte forresten om møter med ulv og jerv og bjørn... og villsvin! Litt kult og litt skummelt. Ingen farlige møter da. 

Holdt på å glemme: vi har jo gjort mer! Vi har endelig fjernet etasjeskillet over stue/kjøkken-rommet! Det har vi lengta lenge etter; å åpne opp for å få hele takhøyden. Men vi har fortsatt dragerne der, for det må slipes litt mer på veggene der oppe. Men snart er alt vekk! OG vi har satt opp vegg som kjøkkenet skal festes til. Vi får 3 meter kjøkken. Det blir så fint! Men det får vi spare til sesong 8 tror jeg.

Lager kjøkkenvegg! Egentlig urettferdig med bilde av meg. 
Det er Chris som har laget veggen. Bare spikrer og holder jeg.

Hadde mye på hjertet jeg gitt! Nå er vi i byen. Christian har begynt på jobb, og jeg begynner om en uke. Tiril er på Hudøy og Hjalmar er her. Jeg pusser opp Tirils rom og har i grunn nok å henge fingra i. Skal nesten bli godt å begynne på jobb og slappe av litt! Skal for første gang være på vg2 helsefagarbeider, samtidig som jeg skal begynne på veilednings-studiet! Så blir nok et heftig år. Men gleder meg litt. På tide å prøve noe nytt. 

En ting til må jeg nevne før jeg logger av: Vi er jo ikke ferdig for sesongen på torpet! Neida. Om ca en måned kommer det snekkere og skal bytte kledning, vinduer og ytterdør! SÅ da får torpet seg et skikkelig løft! Vi skal tilogmed sette inn et ekstra vindu, og en verandadør, samt fikse pipa og bytte råtne tømmerstokker. Ja, vi ser penga flagre avgårde, but it have to be done. Da blir huset helt isolert! Bare vi får inn en peisovn etterhvert og nå, så blir det rene palasset!

Åh vi har så mange planer... Blir ikke arbeidsledig her med det første! Bare å følge med! Legg GJERNE igjen en kommentar, da blir jeg glad. Until next time...

Også vært litt tid til rekreasjon

Fått oss skogfinneflagget!

Morgenyoga på tunet er ikke dumt


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Torpet, sesong 7, episode 1

 Okey, denne "sesong ditt, episode datt"-ideen min funker dårlig. Ble ikke noe skriblerier i forrige sesong, så vi hopper elegant ...