tirsdag 18. september 2012

Bitter, eller selektiv?

Er jeg bitter? Er det det man er når man hater folk som maler alt rosa og er som levende lykketroll. Sånn bortsett fra utseende?
Jeg har dristet meg til å kikke så vidt innom noen blogger som er svært populære,  som fotballfrue.no
Jeg får bare vondt i magen og kjeder meg til døde! Hvorfor skal jeg gidde å lese om en glansa fotballsfrues hverdag?? Det er jo reklame! Masse produkter som bare er sååå nydelige! Kan ikke vente med å prøve de!! Så nå må jeg trene, så jeg kan bruke de nye luksusspa-remediene etterpå!!
URKH!
Dette var ikke sitat, men min tolkning av hva som faktisk sto... Vil ikke havne i bråk. For kanskje er jeg bitter, men jeg er feig og.
Nei, jeg er da ikke bitter! Bare selektiv! Jeg er jo lykkelig og glad jeg! Bare litt sliten og ufresh.

Jeg har begynt å luke ut alt som ikke får meg til å føle meg bedre.
Som nyheter; de skremmer meg og gjør meg trist. Enten er det hat, drap,ulykker, uro... eller så er det sladder! Eller bare totalt uinteressant.
Ulempen med det, er jo at jeg framstår som airhead.
Blir man smart av nyheter? Nei, det blir man vel ikke, men man skjønner hva folk snakker om ihvertfall. Savner å være med i den klubben, men men. Har prøvd å se nyheter flere ganger, men ender opp med depresjon og tanker som "hvordan i helvete kunne jeg sette barn inn i denne onde, onde verden!? Det går jo bare en vei!"
Så jeg skrur av, eller setter på Ungkarskvinnen. Reeeen underholdning, ingen barnedrap eller naturkatastrofer. Bare freaks som får kjærlighetssorg av å ha møtt en dame én gang...Puuuuuhh...

Hva blir man egentlig smart av? Bøker? Quiz? Reising? BBC? Utdanning? Snart vil jeg begynne å studere litt, håper jeg vil føle meg smartere da...

Det andre jeg har begynt å luke ut er blogger som den over, samt interiørblogger (har vel egentlig aldri begynt å lese de, bare skjønt at de er populære..) og glansa ukeblader.
Jeg kommer med nød og neppe gjennom bladet "Mamma", for der er det ofte litt gode tips og historier om andre kaosmammaer, men det andre: glem det! Kan bla litt for å se på kjoler og sånt, men å lese om andre folks slanking, kosthold, handleturer, sexliv og interiør! Nei takk. Det er så pynta på at jeg orker ikke. Pleide å like interiør, men nå blir jeg bare matt. Har mer enn nok med å prøve å se overflata på bord og benker i leiligheten. Om jeg prøver meg på et stilleben blir det raskt maltraktert av fargestifter, post, ballonger, snytefiller og småløsedelersommanikkeanerhvorskalhensåmanbareleggerdetpåførsteogbestested. Nemlig på f.eks den gamle kjøpmannsdisken, som egentlig skal være litt fin.

Nå høres jeg bitter ut igjen! Men jeg nekter å vedgå at jeg er det!
Jeg vil ikke lese om andres talenter i kakebaking heller. Min flinke mann lagde et supert sjørøverskip av sjokoladekake til Tirils bursdag. Jeg la vel ut et bilde. Men så kommer en eller annen kakebaker å lager en kake av en annen verden! Sjekk ut tonerosedesign og bla ned til dere finner sjørøverbursdaginnlegget. Jeg burde kanskje bli inspirert, men jeg er for sliten. Jeg blir bare provosert! Så teit jeg er! Prøvde å finne ut om dette var jobben hennes... det MÅ jo være det!? Hun baker jo utrolige ting! Også sper hun på med hihi hele tiden... Ååååh må holde meg unna!
Hvis Tiril hadde vært i en sånn bursdag, og så skulle jeg ordne hennes selskap etterpå, hadde hun sikkert blitt skuffa. Jeg hadde ihvertfall fått prestasjonsangst!
Gøy for barna da, men likevel.. det blir så voldsomt for vanlig dødlige! Jeg klarer jo ikke å lage en kake formet som et 1-tall engang!

Dette er til Tirils 1-årsdag, og det ser kanskje ikke så verst ut, men det var et helvete!

Men men, vi har vel alle våre talenter.
Eller... har vi? Tror jeg skriver litt uten å tenke. Hva er mitt talent? Er ikke så veldig flink i noe jeg, men jeg kan litt om mye! Er det et talent?

Men tilbake til blogger. Hvorfor er disse bloggene så populære? Jeg regner med at det er for å få inspirasjon. Er jeg unormal? Er det noen flere som blir provosert?
Jeg kan tenke meg at mange liker å drømme seg inn i andres tilsynelatende perfekte liv, men... det er vel neppe så perfekt. De bare publiserer ikke dritten. Sånn som jeg gjør! Haha!
Og hvorfor gidder dere å lese min blogg? Det er vel ikke særlig inspirerende, og i dag var det jo bare dritt. Var det ikke det sist også? Men så er det vel for det meste familie og venner som stikker innom :) Min blogg vil jeg klassifisere som en dagbok-blogg. Og det begrenser seg naturlig hvor spennende det er å lese om en 38-år gammel småbarnsmors tanker og liv. Men samme det.
Nå har jeg brukt nok tid her, husarbeid forsvinner ikke av seg selv. Dessverre.
I går vasket jeg tøy, og trommelen i kjelleren trenger service. Den stopper stadig vekk, med feilkoden "Finner ikke vakuum"... hehehe flirer for meg selv og tenker " just enter my head, and you shall find plenty!"
Og av en eller annen grunn, så ble det på engelsk.

9 kommentarer:

  1. Bitter? Nei, det syns jeg ikke. Hvis dine barn er som mine barn syns de sjokoladekake med nonstop er helt supert :) Damer som baker cupcakes (er ikke det bare pynta muffins??) og sier de syns det er SÅÅÅ gøy å få brukt kreativiten sin til å lage spiselige smykker (altså disse muffinsene) får meg til å spy. Også gir jeg en lang F... i folks nærbilder av de siste interiørtrender. Og enda værre bilder bare lånt i fra leverandør/produsent..... Nyheter..... vel, ikke få meg til å starte.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for nok en underholdende lesing :-) Du bringer frem latteren hos meg og hadde noen sett meg så hadde de nok trodd at jeg er feil skrudd sammen (hehe, noen mener jo det alikevel) Her sitter jeg helt alene og ler så tårene renner :-)Og jeg kjenner meg så utrolig godt igjen fra da barna mine var små. Men det kommer bedre tider Camilla :-) Vips så er barna blitt store og du får masse tid til overs, eller får vi egentlig det? Og de rosa bloggene, det er for de selvopptatte. Unnskyld hvis jeg sårer noen nå, men for ei som kommer fra furuskogen ( les Østerdalen), som er vokst opp i rene Sibirkulda og grissgrendte strøk, hvor hverdagen besto av snømåking, hogging av ved og full krig mot myggen, blir rosabloggene altfor klissete for meg :-) Så tusen takk igjen Camilla for dine morsomme, hverdagslige og underholdende innlegg!!

    SvarSlett
  3. Nå smiler jeg fra øre til øre! Så koselige kommentarer! Tusen takk! Godt å høre at jeg kanskje ikke er heeeelt fjern...

    SvarSlett
  4. Hver sine interesser, blir helt matt av dem som har seg selv som sin største interesse... Men vi legger vel alle ut positive ting om oss selv som andre kan bli litt svette av? Noen blir sikkert provosert av at jeg har tid til å drikke vin på kafé to ganger i uka, lese bøker f.eks, mens noen småbarnsmødre blir sikkert svette av å lese om at du syr klær både til deg selv og barna fordi de aldri hadde klart eller orket det selv.
    Kanskje vi burde laget et blad om rot og kattehår overalt, om snørrpapir og flekker på kjøkkenbenken vi ikke aner hvor kommer fra? :-D På den annen side, hadde folk orket å lese om noen som er like (eller mer) rotete enn seg selv..? Nei, vi får prøve å være oss selv, skryte av hverandre og prøve å overse litt av rotet!!!

    SvarSlett
  5. Er man med på leken, får man tåle steken! Det er alltid noen som blir provosert.
    Jeg tenkte på det da jeg skrev, at det er sikkert en del av det jeg publiserer som er irriterende for noen. Som feks syinga, den evige gnålinga og de tutusenvis av bildene av bedårende barn ;)
    Men, det er frivillig å lese, og det er rosabloggene også. Derfor leser jeg de ikke.
    Men de gangene jeg har fulgt andres linker og kikket innom, blir jeg så sjokka og provosert over hvor overfladiske de er! Det er bare ikke noe for meg. Men gudskjelov så er vi ikke like. og jeg enig med konklusjonen din, Karianne.
    Og ja, jeg har lagt merke til ditt "utsvevende" liv... og er bare misunnelig. Nyt det mens du kan! :)

    SvarSlett
  6. Tante synes du er herlig. Koser meg når jeg leser, og vet du er en topp mamma for ungene. DET er viktig. Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk tante Venche!
      jeg ble så engasjert i dette innlegget og kommentarene! DET er inspirerende det! Herlige kommentarer! Og man trenger slett ikke å være enig!
      Jeg vil bare dele en link med dere til en fin blogg av Felicity Huffman (hun i Frustrerte Fruer med alle ungene)Der finner man mye bra! Kanskje særlig for mødre... Sjekk ut www.whattheflicka.com
      :)
      Og vet dere hva? Jeg fjernet en bit av dette innlegget, rett og slett fordi jeg er feig. Så fikk jeg bekreftet det ovenfor meg selv. Men det er viktig å ikke ta unødvendige sjanser når man har små barn! Det har mamma lært meg... Så det så.

      Slett
  7. Hallo Camilla
    Det er en fryd å lese og jeg lo, veldig artig at ikke alt bare er glansbilder. Men du har vel egentlig aldri vært noen glansbilde jente , heldigvis. Tirlitoppen og Hjalmersen hører til verdens lykkeligste unger, så da er det helt greit at du ikke baker kaker ala "Tornerose" eller hva det var. Bakeangst kan du dele med meg. Det er mye godt i boller, bløtkake og sjokoladekake og det holder lenge. Snart er det tid for snømenn og engler i sneen, ribbe og akvavitt. Det er gøy. Klem Mamma

    SvarSlett

Torpet, sesong 7, episode 1

 Okey, denne "sesong ditt, episode datt"-ideen min funker dårlig. Ble ikke noe skriblerier i forrige sesong, så vi hopper elegant ...