torsdag 10. februar 2011

Lille Hjalmars retur til Ullevål.

Lille Hjalmar er syk :(
Han har vært det en stund, men mandag fikk han feber også, så da måtte vi på legevakta og videre til barnemottaket på Ullevål.
Blæh.
Barn under tre måneder skal jo ikke ha feber. Men mine barn har visst en tendens til å få feber når de er to måneder gamle... Tiril fikk jo svineinfluensa! Hjalmar er "bare" forkjøla, men det er ikke så greit det, når alt er så bittelite! Skal jo ingenting til før det blir tett. Han har ikke feber lenger, men får noen skikkelige hostekuler og slimer veldig. Stakkars. Da er det ikke greit å være Hjalmar. Og ikke mamman hans heller for den saks skyld... Blir lettere stressa når ansiktsfargen går fra den litt gustenbleke til blålilla.
Huff og huff. Små bebier får ikke lov til å være syke!

Men tilbake til Ullevål.
Må nesten skrive litt om det, for jeg tok en del mobilbilder mens jeg ventet. For jeg ventet leeeenge. Og dette er ikke ment som klaging, for jeg vet hvordan dette fungerer, har tross alt jobbet i faget. Min baby var langt ifra den sykeste der (gudskjelov), og jeg klarte å komme like før vaktskiftet, så da blir det en del venting da.
Jeg kom ca 2130, og reiste igjen kl 0200 tror jeg. Man får tid til å tenke litt da. Og ta bilder:

Dette satt jeg og stirret på i 4 timer...

Tittet jo litt på han her og da. Og nei, han har ikke gulsott...


Tikk.......takk.........tikk.........takk.....
Oj! En ballong!


 Men sykepleiere og lege var supre! Er bare kjipt å veeeente.
Den ene gamle ringreven av en sykepleier var så oppgitt av det hun kalte "kaffelatte-barna". Altså babyer som blir syke av alle basuliskene som florer på kafeer. 
"Og der ligger de stakkars barna mens folk hoster og harker rundt overalt, og midt oppi det hele bretter mamma ut puppen og skal amme! Jeg har sagt klart ifra til mine barn at de blir arveløse om de tar med barna sine på kafe før de er 4 måneder gamle, og det mener jeg!"
Gudskjelov har ikke jeg flydd så mye på kafe med mine barn, tenkte jeg da. Og forsikret sykepleieren om at jeg skulle si fra til barselgruppa mi. Det samme gjaldt for å tette igjen vognåpningen med teppe. Barnet må jo få luft! Dette har jeg heller ikke vært veldig ivrig etter å gjøre, bortsett fra hvis det har vært veldig kaldt ute. Men hun sa folk gjorde dette på varme sommerdager også. De hadde fått inn flere dårlige babyer pga dette.(!)
Nattsykepleieren som avløste ringreven var hennes rake motsetning. Ei skikkelig munter trulte-aktig skravle-sykepleier! Hihi, snakket som en foss til Hjalmar: 
"Neimen, er du tett i nesa di du da? Og du var vel skjønn, kanskje du vil holde meg med selskap i natt du, ja kan ikke du gjøre det da? Vil du være med mamma hjem sier du? Og nå skal jeg være veldig dum og skylle nesa di. Sånn. Og så nøys du ja, det var jo akkurat det jeg bestilte det! Ja det kiler fælt i nesa, har gjort det sjøl jeg nemlig!" Etc, etc...
Hjalmar digget henne og smilte som en sol.
Kanskje jeg snakker for lite med han, har jeg tenkt i ettertid...? Er liksom litt begrenset hva jeg har å snakke om da... Prøver å synge litt da, og geipe, og bable litt babyspråk. Han digger det og. Nemlig.

Men som sagt. Vi fikk til slutt reise hjem, med et pari-apparat på hjemlån. Det ser sånn ut:

Så nå får jeg lekt litt sykepleier igjen...
Han skal bare puste inn litt saltvannsoppløsning på maske for å løse opp slimet. Får det ved behov. Syns ikke det hjelper så mye, men jeg tror han syns det er litt godt å puste inn den kalde, fuktige lufta. Skal levere tilbake apparatet i morgen, og da har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal gå fra sykehuset før noen har kikket litt på Hjalmar, eller ihvertfall lyttet på lungene hans!
Kjenner så godt igjen frustrasjonen til pårørende fra min tid på Legevakta... Hvor ofte har jeg ikke hørt:
"Men dere er jo helsepersonell! Kan dere ikke bare gjøre han frisk da!!" Det må jo være noe man kan gjøre!!?" 
Tenker akkurat det samme nå, selvom jeg vet at det ikke er noe å gjøre, vi må bare ta tida til hjelp... Men det er så kjiiiipt! Jaja. Her er Hjalmar når han får inhalasjon:
Stakkars lille helten min

Så siden han har vært syk en stund nå, så har jeg gitt oss husarrest. Vi får holde oss i ro her inne til han blir frisk! Men begynner å få brakkesjuke... Om jeg ikke var smårar før, blir jeg det ihvertfall nå. Den ene coaster'n min sier det ganske spot on:

Incoming hosteanfall. Må stikke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Torpet, sesong 7, episode 1

 Okey, denne "sesong ditt, episode datt"-ideen min funker dårlig. Ble ikke noe skriblerier i forrige sesong, så vi hopper elegant ...