lørdag 4. desember 2010

En bedre dag :)

I dag har jeg blitt godt ivaretatt av Helsenorge.
Hadde et par rier sent i går kveld, og trodde vannet gikk i natt, så jeg kontaktet ABC-klinikken hvor jeg har fått plass. De ba meg komme på en kontroll i dag.
Så da gjorde jeg det, fulgt av min tålmodige mor, mens barn og samboer ble hjemme for å pusse nesene sine.
Trodde det bare skulle bli en kjapp sjekk jeg, maks en halvtime. Men neida, på ABC ble det sjekk av alle vitale mål, måle-belte-ting på magen som målte og gjorde flotte ting før jeg ble sendt til Føde-et-eller-annet hvor jeg først hadde konsultasjon med enda en jordmor som kjente og målte, før det til slutt kom en ung kvinnelig fødselslege. Og det hele var så hyggelig! Helt sant! De var så søte alle sammen, og jeg lo og koste meg. De styra med apparater og underviste hverandre litt, og vitsa. Og de syns det var morsomt at jeg syns det var så festlig at de hadde kondom på ultralydstaven - for det var det ingen andre som hadde syns... og i det hele tatt. Var rene venninnetreffen!
Men det var litt vondt og da...
Man bruker ikke akkurat silkehansker når man skal kjenne og styre og kanskje prøve å framprovosere litt action...

Blir dette litt intimt eller?
Intimgrenser forsvinner jo helt når det kommer til fødende kvinner... Sjenanse legges i en skuff, her er det instinkter og ren anatomi som gjelder! Ikke no' dill dall!
Veldig greit egentlig.

Men.
Resultatet av alle disse undersøkelsene, ble at vannet var fortsatt på plass, bebisen lå godt til rette, alt så fint ut - det var ganske tydelig en usjenert gutt, og han veide i følge målingene 3680 gram.
Hjelpe meg, han begynner å bli stor! Tiril var jo bare 3274 gram...
Og, som om ikke det var nok - at jeg fikk jordmødre og fødselsleger til å undersøke meg litt sånn på sparket, på en lørdag - så får jeg komme tilbake på ABC på mandag og få modningsakupunktur! ...om det ikke har skjedd noe innen den tid da.
Og ikke nok med det: alt dette har ikke kostet meg en krone!!
Fantastisk.
Så deilig med en dag hvor det har skjedd noe i svangerskapets tegn!
Så nå føler jeg meg bedre. Nå kan jeg vente litt til. Nå har vi en plan føler jeg :)

Åååh det var så stille og fredelig på ABC i dag. Hadde vært fint å føde der i dag. Så stoooore fine rom, stor seng og badekar og nesten gulv til tak-vinduer... Jaja. Det skjer når det skjer. Og det skjer vel snart.
Fant et bilde av jordmoren min faktisk! Veldig søt og flink :) Det er hun til venstre...og bare for ordens skyld: hun til høyre er IKKE meg.

2 kommentarer:

  1. godt å høre, camilla...han er nok rett rundt hjørnet tror jeg. Er så spent, ser bort på dere hele tiden...er det lys?

    Rart å tenke på at han er helt fiks ferdig der inne nå...3600 er jo helt perfekt :)Olivia var 3900, så han har masse å gå på;)
    Å jeg gleder meg sånn til å få komme å hilse på.
    Masse lykke til med siste innspurt.

    Jeg har endelig sydd ferdig julekalenderen...puh. Litt av en jobb, men er litt stolt nå ass. Den ble skikkelig fin ;)
    Jeg skal jobbe imorgen jeg. Så sånn er det....
    Natta

    SvarSlett
  2. Spennende tid du har foran deg. Jeg fødte på ABC på Ullevål for 2 år siden. Jeg er skikkelig fornøyd med oppfølgingen der, og skal vi ha et barn til så søker vi oss plass der igjen. Lykke til!

    SvarSlett

Torpet, sesong 7, episode 1

 Okey, denne "sesong ditt, episode datt"-ideen min funker dårlig. Ble ikke noe skriblerier i forrige sesong, så vi hopper elegant ...