mandag 29. november 2010

Termin og lure-rier

Sånn ser man ut når man er fødeklar...
I dag skal vi snakke litt om termin, som nevnt i overskriften.
Jeg har termin i dag.
Også begynte jeg å tenke på ordet "termin". Hva betyr det? Først så tenkte jeg at det er jo så mye forskjellig som har dette ordet i seg; terminal (i betydning døende pasient og busstasjon (f.eks) og datautstyr), terminator (den dødbringende karakteren til Mr. A. Schwarzenegger) og termin i seg selv... i betydningen semester, betalingsfrist og selvfølgelig i forbindelse med svangerskap som er delt opp i 3 terminer og med en termindato.
Først så jeg ikke sammenhengen, kanskje fordi jeg er litt dum. Men når man skriver det ned, og ser på det, så står det jo klinkende klart! At termin betyr noe avsluttende eller en grense! 

...og slik går nu dagan....

Har som sagt termin i dag. Ha'kke skjedd noe enda. Trodde faktisk jeg skulle ha født til nå. Tiril kom jo 2 dager før. Kanskje det er pga kulda? Who can blame him? Sikkert varmt og koselig inni magen min, men må jo begynne å bli fryktelig trangt! Grøss... får helt klaus av å tenke på det.
Kanskje Klaus hadde vært et navnalternativ? Haha nei, det blir ikke det. Samboern holdt på å dette av stolen her, og ble nesten sint! Han er hjemme i dag, for Tiril er syk. Vært det hele helgen. Og jeg sitter jo bare på min lille kvist og kakler. Får visst ikke lov til å gjøre stort.
Skjønner jo det da - det er fornuftig. Blir jo sliten bare jeg går ut med søpla. Spare på kreftene er det jeg holder på med nå.
Voldsomt så glad jeg var i kursiv i dag da.
Kursiv er også et rart ord. Hva betyr det?
"fra mlat, av lat. scripta cursiva 'løpende skrift'"  (hentet fra www.ordbok.com )
Kjekt å vite. Tenk, i dag blir dere bittelitt smartere av å lese bloggen min!! ...bare hyggelig det :)

Jeg har jo nevnt lure-rier i overskriften min også. Det er jo et litt festlig ordspill som jeg har funnt på helt av meg selv!! Lurerier og lure-rier ikke sant? Get it? Hadde en lure-rie i går kveld, det samme hadde jeg kvelden før. Begge gangene skyndte jeg meg å legge meg for å se om jeg fikk sove noe, før jeg var skikkelig i gang. Men neida. Har sovet godt to fulle netter uten noen flere rier. Deilig det da.
Men de er litt teite. Får opp pulsen vår litt. Tenker jo "Shit, nå skjer det!" også kjenner vi at vi gruer oss litt, samtidig som det er godt at ventetida er over...
En annen litt trist tanke er jo at jeg syns disse lure-riene har vært skikkelig vonde, og det syns jeg NÅ! Før jeg er ordentlig i gang! De blir jo bare vondere og vondere...
Blæh.
Sitat jordmor: "Det er ikke hyppigheten på riene som sier noe om når du bør reise til sykehuset, det er intensiteten - hvor vonde de er. De skal være så vonde at du ikke orker å snakke."
Jippi.... 

Jaja. Skal ikke se bort ifra at jeg skriver litt mer etterpå. Fin måte å få tida til å gå på.
Syns det hadde vært litt festlig om vannet kunne gå jeg. Få et skikkelig SPLÆSJ! Sånn de får på film. Tøft....

2 kommentarer:

  1. Haha, nå fikk jeg meg en god latter midt i eksamenslesingen! =) takk for det. Tror det er på tide du føder snart ja! Få slutt på denne spenningen.
    Klem fra Oda

    SvarSlett
  2. Så bra Oda! :) Fint at jeg får noen til å le midt oppi all elendigheta... hehe neida!
    Fikk en ny lure-rie nå kl 1500.
    Nå er vi lei de. Vil bare komme igang nå! Vi er klare! Gidder ikke grue oss lenger!
    Herregud så mye klarere det står for meg nå; disse stakkars vordende som går to uker på overtid og holder på å gå på veggen!! Stakkars stakkars folk.... La meg ikke bli en del av den statistikken... Kom igjen neste rie, kom igjen!!!
    I dare you!!

    SvarSlett

Torpet, sesong 7, episode 1

 Okey, denne "sesong ditt, episode datt"-ideen min funker dårlig. Ble ikke noe skriblerier i forrige sesong, så vi hopper elegant ...